Niet lang geleden wilde ik mijn eigen webshop opzetten. Ik maakte al jaren sieraden voor vrienden en familie, en een enkele keer verkocht ik wat. Mijn tante kocht een armband waar zes uur werk in zat, en liet die trots op haar werk zien. Twee collega’s van haar wilden toen ook een armband kopen, en ik verkocht ze met winst. Zo leerde ik een beetje over wat het inhoudt een eigen bedrijfje op te zetten. Maar ik wist niet hoe ik die moest runnen. Daarom ging ik opzoek naar informatie over webshop marketing.
Nodige kennis van marketing
Wat je moet weten als je een bedrijf opzet (zeker online) is hoe je reclame moet maken voor je product. Hoe je mensen geïnteresseerd maakt en houdt, hoe je je producten in de markt zet, hoe je je bedrijf profileert. Dit zijn hele belangrijke factoren waar je niet zo snel bij stil staat. Je kan natuurlijk wel een website maken met daarop: armbanden te koop! Maar dat haalt niet zo snel klanten binnen. Marketing is een allesbepalende factor, en een zeer gewilde studierichting. Met marketing kun je veel kanten op; verkoop, creatieve content, PR.
Als je je marketing voor je webshop uitbesteed, of je erin inleest, dan zie je dat er op vele levels een verbinding wordt gelegd tussen jouw product en de buitenwereld. De data wordt geanalyseerd, je doelgroep gevonden, en de juiste marketing strategie en tools worden ingezet. Dit zorgt ervoor dat je product verkoopt! Marketing betekent eigenlijk gewoon verkopen. Maar daaronder schuilt een complete studie naar data, doelgroep, tools, testen, en andere specialismen.
Na een tijdje daverend succes
Sinds ik aan de marketing van mijn webshop heb gewerkt, verkoop ik véél meer, nu ik doelgericht verkoop. De armbandenlijn is uitgebreid met kettingen, mijn site is makkelijker in gebruik gemaakt, en ik heb een doelgroep gevonden, met prijsrange. Nu kan ik vast aan mijn hobby werken; als ik een quota voor de dag afmaak en die dezelfde dag nog kan verkopen, ben ik gelukkig. Ook heb ik een bepaalde tijd gevonden waarin in (professioneel gemaakte) foto’s kan posten. Op bepaalde momenten zijn namelijk je piekmomenten, waarop je foto’s het meest gezien worden. Dit heeft effect op de verkoop. Ook leuke acties zoals kortingen en giveaways doen het mega goed. Dit alles wist ik niet toen ik begon, dit heb ik moeten leren. En wat heeft het mij veel gebracht! Ik beschouw mijzelf nu als een expert op armbanden, en marketing!