De telefoontas geeft rust in een digitaal leslokaal

Het gebruik van een mobiele telefoon in de klas vormt een steeds groter probleem. In deze blog bespreek ik hoe een telefoontas hiervoor oplossing kan bieden. 

Leerlingen zijn op steeds jongere leeftijd in het bezit van een smartphone. Wanneer op de juiste manier ingezet, kan een mobiele telefoon zeker bijdragen aan digitale lesmethodes. Denk hierbij bijvoorbeeld aan quizes op de mobiel, waardoor leerlingen interactief kunnen deelnemen aan een les. Helaas kent de mobiele telefoon nog veel meer nadelen dan voordelen. Zo vormt het een enorme afleiding voor de leerlingen en kan de les soms flink verstoord worden door oplichtende schermpjes, ringtones en trillingen van appjes die binnen komen.

Wat is een telefoontas?

De telefoontas is een nieuw product, dat kan bijdragen aan meer rust en concentratie in de klas. Het is een organizer voor mobiele telefoons en smartphones. Of je nu lesgeeft aan een grote of kleine klas: de dertig genummerde vakken bieden genoeg plek. Sommige leerkrachten zetten eerder een plastic bak of een kartonnen doos in om de storende mobieltjes (tijdelijk) op te bergen. Leerlingen werden hier alleen niet zo enthousiast van, omdat deze methodes veel schade aan hun kostbare smartphone kunnen aanbrengen. Denk aan gebarsten schermen of krassen in de body. Daarnaast is het elke keer een heel gedoe om na de les of tijdens de pauze de mobieltjes weer bij de juiste eigenaar terug te krijgen.

telefoontas
Met een telefoontas heeft elke leerling een persoonlijk vakje om zijn of haar telefoon in op te bergen. Zo is de telefoon gemakkelijk op te bergen, maar ook even snel weer in gebruik. De vakjes zijn van zachte stof gemaakt, waardoor de telefoons ook goed beschermd blijven.

Hoe voer je de telefoontas met succes in?

Het gebruik van de telefoontas kun je verplichten of juist optioneel maken. Voor welke methode je ook kiest, in het begin zal het altijd even wennen zijn voor zowel de leerlingen als de leerkracht. Gelukkig hebben wij al veel positieve geluiden gehoord vanuit digitale en analoge leslokalen. Na de gewenningsfase merken leerkrachten namelijk dat leerlingen beter gefocust zijn tijdens de les. Ook leerlingen zijn voorzichtig positief. Hoewel ze natuurlijk liever hun smartphone de hele dag bij zich dragen, ondervinden ook zij een betere concentratie – met betere cijfers als direct resultaat! Dat maakt het opbergen van de telefoon in de telefoontas toch wel de moeite waard. En… voor je het weet is het al weer pauze en kun je helemaal uitgerust aan de slag met het beantwoorden van je appjes.