De veiligheid verhogen door met agressie om te kunnen gaan

Agressie van personen leidt dagelijks nog steeds tot gevaarlijke situaties. Als je in de horeca of in een winkel werkt dan loop je kans dat je te maken krijgt met agressieve klanten. Dat is natuurlijk erg vervelend. Gelukkig zijn er manieren om om te gaan met agressief gedrag. Hierdoor verhoog je de veiligheid, niet alleen voor jezelf, maar ook voor je collega’s en andere klanten.

Aanleidingen tot agressief gedrag

Er zijn verschillende oorzaken die bij bepaalde mensen kunnen leiden tot agressief gedrag. Een veel voorkomende oorzaak is dat een bezoeker van een winkel wordt betrapt op diefstal. Dat leidt al snel tot agressief gedrag. Ook kan het voorkomen dat een klant ontevreden is over de aangeboden service van een winkel. Hij of zij wil bijvoorbeeld een product terugbrengen buiten de garantieperiode. Soms zijn klanten zo teleurgesteld dat hun favoriete product niet op voorraad is dat ze reageren met agressie. In alle gevallen moet je als winkelmedewerker proberen om agressie vermijden. Neem een kalme houding aan en benader een persoon rustig en vriendelijk.

Zo bestrijd je agressief gedrag het beste

Door een vriendelijke houding aan te nemen heb je de hoogste kans dat je agressief gedrag kan vermijden of temperen. Zelfs als je als medewerker zelf wordt uitgedaagd of beledigd kun je het beste kalm blijven. Als iemand wordt betrapt op diefstal is het verstandig om een veilige afstand te bewaren. Jouw eigen veiligheid staat nog steeds voorop. Sluit een overtreder niet in het nauw. Dit kan leiden tot onverwachte acties. Ga als medewerker nooit de fysieke confrontatie aan. Dat loopt al snel uit de hand en in de meeste gevallen levert het niks op. Je kunt veel beter een signalement afgeven dan proberen om de overtreder zelf staande te houden.